EMLÉKBESZÉD
2019. AUGUSZTUS 20-ÁN, A SZENT KORONA DOMBNÁL
Szónok:
dr. Kádár György
Nagy tisztesség ez nekem,
hogy a Szentkorona Domb Őrzői rám bízták a mai beköszöntő beszéd
megfogalmazását. Nem vagyok képzett szónok, a következő szövegem talán kicsit
szárazabb és tényszerűbb lesz, mint a hivatásos szónokok lelkesítő orációi.
Iskolás koromban, 1956 előtt augusztus 20-át nevezték az alkotmányünnepének, az
új kenyér ünnepének, de a templomban és hittan órán mindig is Szent István
napja volt. Szent Istvánról, fiáról, szent Imre hercegről és az uralkodói
hagyomány átörökítésének lehetőségéről szeretnék beszélni.
Géza fia Vajk, magyar
nagyfejedelem a törzsek viszonylag laza szövetségét királysággá, egységes
országgá szervezte, német vagy bizánci alárendelt hűbéri viszony helyett az
egyetemes katolikus egyház közvetett oltalmát választotta. A Rómából küldött
Szent Koronával 1000 karácsonyán királlyá koronázták és a karácsony másnapján
ünnepelt Szent István vértanú diakónusra emlékezve István néven vált királyi
uralkodóvá.
Egyetlen élő fiát, Imre herceget utódjának szánta, ezért 1027-ben Admonitiones
– Intelmek címen tanácsokkal látta el a leendő királyt. Ez a mű irodalmi
szempontból is jelentős, a magyar irodalom első leírt munkájának tekinthetjük.
Irodalmi műfaja az ókor óta ismert királytükör, a királyoknak szóló tanácsadó
műveket nevezték így, a reneszánsz korból kiemelkedik Rotterdami Erasmusnak
1516-ban írt, A keresztény fejedelem nevelése,
és Machiavellinek 1532-ből ismert A fejedelem
című munkája.
István
király Intelmei Imre hercegnek annyira jelentős mű, hogy a Corpus Juris
Hungarici, az 1526-ig uralkodó királyok rendeleteit tartalmazó Magyar
Törvénytest, a hagyományokra alapozott magyar alkotmányosság alapműve az
Intelmeket első törvényként sorolja fel
Szent István első magyar király
dekrétomainak első könyve Szent
Imre herczegnek. címmel.
Kezdő sorai méltóak a figyelemre:
„A szent
Háromság egy Isten nevében.
1. § Mélyen
érzem, hogy valamit Isten az ő akaratából teremtett és bizonyos elevelátó
végezéséből elrendelt, mind a kiterjedt mennyég boltjain, mind itt e széles
földi téreken, mindent az OKOSSÁG törvénye éltet és igazgat, látom jól, hogy
amit ez élet javára és tisztességére Isten kegyelme adott, úgy mint királyságot
és egyéb méltóságokat, mindazt részint isteni parancsolat és rendelés, részint
a törvény, részint a jobbak és vénebbek tanácsa és javallata intézi,
oltalmazza, osztja és alkotja; tudom bizonyosan, hogy minden renden valók
mindenütt a földön, akármi tisztök legyen is, nemcsak az ő híveiknek,
szolgáiknak, hanem fiaiknak is parancsolnak, tanácsolnak, javallanak; azért
hát, szerelmetes fiam, ne legyek én se rest, neked még életemben tanulságot,
intést, oktatást és tanácsokat adnom, hogy mind a magad, mind a te alattad
valók élete módját azokkal ékesítsed, valamikoron a Mindenható engedelméből
országolni fogsz énutánam.”
A bevezető sorok után
az Intelmek 10 fejezetből áll:
I. A szent katolikus hit megőrzéséről és erősítéséről
II. Az egyházi rend, Krisztus, Szent Péter, az apostolok és szentatyák
egyházának becsben tartásáról.
III. A Főpapoknak
kijáró tiszteletről .
Ezek a fejezetek azt jelentik, hogy Szent
István figyelemre méltó előrelátással ismerte fel, hogy a keresztény hit és az
intézményes egyház közösséget teremtő erő. Tudta, hogy az Árpáddal érkező
törzsek, a korábban itt élő, valószínűleg magyarul beszélő avarok, az erdélyi
székelyek, a szlávok, gótok, később jászok, kunok, palócok sokszínű, sokféle
kultúrájú sokaságából keresztény istenfogalomra alapozott szilárd eszmei rendszerrel
lehet nemzeti közösséget, erős királyi uralkodással rendben tartott országot alapítani
és fenntartani. A további fejezetek a királyi igazgatású ország, a főemberek, a
vitézek, a királyt segítő tanács fontosságára a türelmes és igazságos uralkodói
ítéletre intenek. Erre vonatkozik a máig általánosan érvényes idézet: ”Tartsd
mindig eszedben, hogy minden ember azonos állapotban születik, és hogy semmi
sem emel fel, csakis az alázat, semmi sem taszít le, csakis a gőg és a
gyűlölség.”
A keresztény család erénye az elődök követése és a gyarlóságoktól megtisztító
és feloldozó és felemelő imádkozás. Az utolsó tizedik fejezet a legfontosabb
emberi és uralkodói erények tiszteletére inti Imre herceget. Ezek az erények a szeretet,
az irgalmasság, a türelem, az erős bátorság, az alázat, a mértékletesség, a
szelídség, a becsületesség és a szemérmesség.
A többi fejezethez képest kivételesen említendő a VI. fejezet, amely „A
vendégek marasztalásáról és ellátásáról” szóló erősen vitatott és a bevándorlások jelenleg folyó háborús
helyzetében szándékosan félreértett részlet. A fordítások tévesen a vendégek
befogadásáról írnak, de a latin detentio
szó visszatartást, marasztalást jelent és nem befogadást. Róma példáját
említi Szent István, ahová "sok nemes és bölcs áradt különb-különb
tájakról". Az idegen nobiles et sapientes különböző nyelveket, szokásokat
és fegyvereket hoztak magukkal és ezzel elrettentették az ellenséget és emelték
az udvar fényét. A latin regnum szó fordítása is kétértelmű lehetne, de abban
az időben az első jelentése nem ország, királyság, hanem uralkodást, királyi
hatalmat, hatalmi központot jelentett. Ebben az esetben a szöveg szerint a
nemes és bölcs jövevények nem az ország, hanem a királyi udvar fényének
emelését szolgálhatják. "Mert az egy nyelvű és egy szokású királyság
gyenge és esendő. Ennélfogva megparancsolom neked fiam, hogy a jövevényeket
jóakaratúan gyámolítsd és becsben tartsad, hogy udvarodban szívesebben
tartózkodjanak, mintsem másutt lakjanak."
Azt látjuk,
hogy az utóbbi években nem nemes és bölcs jövevények akarnak Európába jönni és
egyáltalán nem olyanok, akiket az európai nemzetek jó szívvel be tudnának
fogadni. A befogadáshoz ugyanis ésszerű esetben az lenne szükséges, hogy a
bevándorló hajlandó és képes legyen elfogadni a befogadó társadalom normáit,
törvényeit, munkakultúráját, megtanulja a befogadók nyelvét, tisztelje
kultúráját és munkából akarjon megélni. Ez a mostani bevándorlók muszlim többsége
számára elfogadhatatlan: saját normák és törvények szerint működő sziget
társadalmakat, lakóközösségeket alakítanak ki, ahová jószerivel már a helyi
rendőrség sem tud bemenni sem, nem még intézkedni és a befogadó társadalom
jóléti szociális rendszeréből kapható ajándék jövedelemből kívánnak munka
nélkül megélni.
A védekezés
módja közismert, szilárd következetességgel ragaszkodnunk kell keresztény
kultúránkhoz. A vallásos keresztény hit fontossága mellett a kulturális
kereszténység, a keresztény erkölcsi és viselkedési normák tiszteletben
tartása, gyakorlása a legfontosabb, hiszen a közismert aforizma szerint
Európában még az ateista ember is keresztény, ha ember. A kereszténység az az
alap, amelyből Isten, Haza, Család hármas társadalomszervező fogalmaink erednek,
és éppen ezeket veszélyezteti a bevándorlási válság. Az Istenbe az Teremtő Atya
végtelen hatalmába, a Fiúisten végtelen szeretetébe és a Szentlélek végtelen
okosságú tudásába vetett hit, ebből fakadóan a Haza erős szuverén hatalmának, a
társadalom szerető összefogásának és az ország bölcs igazgatásának a tisztelete valamint a Család, az alapvető legkisebb
keresztény szellemű társadalmi egység megóvása a védekezés leghatékonyabb
formája.
Őrizzük hát európai
keresztény kultúránkat, hiszen ez az önfenntartás, összefogás, védekezés,
megmaradás legfontosabb alapeleme.
Köszönöm a
figyelmet.